LATAR BELAKANG
ORGANISASI KECEMERLANGAN FIZIK
VISI
SMK MACHANG PUSAT KECEMERLANGAN FIZIK 2015
MISI
Berusaha menyediakan perkhidmatan pengajaran dan pembelajaran
yang berkualiti ke arah menghasilkan pelajar cemerlang secara holistik
OBJEKTIF
1. Meningkat pencapaian kelulusan umum SPM 100%
2. Meningkatkan pencapaian kecemerlangan (A-C) 80 %
3. Meningkatkan pencapaian kecemerlangan A 10%
3. Meningkatkan ketrampilan murid dalam bidang koakademik.
4. Meningkatkan kemahiran murid dalam bidang ICT.
5. Meningkatkan kemahiran komunikasi dalam kalangan murid.
6. Meningkatkan disiplin murid dalam semua aspek kehidupan.
7. Meningkatkan semangat cintakan negara.
PIAGAM PELANGGAN
1. Menyediakan pengajaran dan pembelajaran berkualiti
2. Menyediakan pengalaman belajar yang berkualiti
3. menyediakan persekitaran yang menarik untuk belajar.
4. Menyediakan pengalaman aktiviti Ko Akademik yang berkualiti
5. Menyediakan satu sistem komunikasi yang berkesan.
MOTO
Fizik Cemerlang Kehidupan Gemilan
PELUNJURAN TARGET
PELUNJURAN TARGET MATAPELAJARAN SPM 2010-2015
Jadual pelunjuran pencapaian dan target untuk mata pelajaran Fizik 2009-2015
GRED | 2009 | | 2010 | | 2011 | | 2012 | | 2013 | | 2014 | | 2015 | |
| BIL | PER | BIL | PER | BIL | PER | BIL | PER | BIL | PER | BIL | PER | BIL | PER |
1A | 2 | 1.7 | 2 | 2 | 2 | 2 | | 2 | | 3 | | 3 | | 3 |
2A | 6 | 4.6 | 6 | 6 | 9 | 8 | | 7 | | 7 | | 8 | | 9 |
3B | 13 | 10.0 | 9 | 10 | 10 | 9 | | 12 | | 13 | | 14 | | 15 |
4B | 16 | 12.5 | 10 | 11 | 14 | 14 | | 15 | | 17 | | 17 | | 18 |
5C | 29 | 23.8 | 17 | 20 | 24 | 26 | | 27 | | 27 | | 28 | | 30 |
6C | 25 | 20.0 | 16 | 18 | 17 | 15 | | 13 | | 11 | | 10 | | 8 |
7D | 32 | 25.4 | 20 | 24 | 19 | 23 | | 21 | | 19 | | 17 | | 15 |
8E | 6 | 4.5 | 5 | 4 | 3 | 3 | | 3 | | 3 | | 3 | | 3 |
9F | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | | | | | | | | | |
JMURID | 129 | | 85 | | 95 | | 95 | | 95 | | 95 | | 95 | |
JLULUS | | | | | | | | | | | | | | |
JGAGAL | | | | | | | | | | | | | | |
% EXCELL | | 6 | | 7 | | 8 | | 9 | | 10 | | 11 | | 12 |
% CREDIT | | 70 | | 72 | | 74 | | 76 | | 78 | | 80 | | 82 |
% LULUS AM | | 100 | | 100 | | 100 | | 100 | | 100 | | 100 | | 100 |
GPS 2010 2009 2008 2007 2006 | 5.56 5.60 5.59 5.64 | | | | | | | | | | | | | |
ISU-ISU STRATEGIK:
1. Peratus pelajar cemerlang dalam fizik masih rendah. (peratus A)
2. Peratus pelajar ditahap lulus masih besar.(peratus 7 dan 8 )
3. Bahan pembelajaran murid tidak mencukupi.
4. Peratus pelajar yang terlibat dengan aktiviti KoAkademik masih rendah.
5. Peratus murid yang lemah kemahiran asas matematik adalah tinggi.
6. Pelajar sukar faham konsep fizik.
7. Murid mudah lupa fakta fizik yang telah dipelajari.
8. Terdapat murid yang tidak bermotivasi .
8. Terdapat murid yang tidak hadir ke sekolah.
10. Pelajar tidak jelas cita-cita dalam jurusan sains.
SENARAI MATLAMAT STRATEGI BERASASKAN ISU STRATEGIK
MATLAMAT STRATEGIK 1
Meningkatkan peratus pelajar cemerlang 1A dan 2A.
MATLAMAT STRATEGIK 2
Mengurangkan peratus pelajar yang lulus tahap 7D dan 8P.
MATLAMAT STRATEGIK 3
Meningkatkan kualiti bahan pengajaran dan pembelajaran.
MATLAMAT STRATEGIK 4
Meningkatkan kemahiran asas matematik.
MATLAMAT STRATEGIK 5
Meningkatkan tahap inovasi , kreativiti dan kajian tindakan.
MATLAMAT STARTEGIK 6
Meningkatkan tahap penyertaan murid dalam program Koakademik.
MATLAMAT STRATEGIK 7
Meningkatkan motivasi dan kaedah belajar fizik.
MATLAMAT STRATEGIK 8
Meningkatkan pengetahuan murid mengenai kerjaya dalam Fizik
KAJIAN SWOT
Analisis SWOT
Kekuatan
a. Terdapat seorang Guru Cemerlang Fizik dan seorang guru Fizik berdidikasi.
b. 90 % Pelajar – pelajar mampu membeli buku-buku rujukan.
c. 95 % Pelajar mengamalkan tahap disiplin yang memuaskan.
d. Budaya kawalan peraturan sekolah amat berkesan.
e. Pihak pengurusan begitu mementingkan pencapaian cemerlang akademik.
Kelemahan
a. 10 % Pelajar dari pedalaman mempunyai motivasi rendah untuk berjaya dalam pelajaran.
b. 50% Pelajar tidak tahu cara belajar yang berkesan.
c. 50% Pelajar sentiasa mengharapkan guru untuk belajar
d. 40% Pelajar tidak tahu mencari sumber pembelajaran.
e. 50% Pelajar tidak jelas mengenai kerjaya.
Peluang
a. 50% Ibu bapa perihatin terhadap kejayaan anak-mereka
b. Terdapat balai polis untuk mengawal selia disiplin pelajar
c. Kedudukan sekolah 1 km dari Bandar Machang.
d. Terdapat kedai buku di Bandar Machang.
Ancaman
a. Terdapat remaja yang telah tersesat jalan yang telah menghisap rokok dan ganja di kampung.
b. Terdapat pelajar luar yang berlumba motorsikal yang berisiko tinggi.
c. Terdapat masyarakat luar yang menjual pil-pil khayal.
KAEDAH MENCIPTA STRATEGI MENGGUKAN ANALISIS SWOT
SWOT | KEKUATAN | KELEMAHAN |
PELUANG | STRATEGI-KP Gunakan kekuatan Untuk menggunakan peluang | STRATEGI-KP Gunakan peluang untuk mengatasi kelemahan |
ANCAMAN | STRATEGI-KA Menggunakan kekuatan untuk mengatasi ancaman. | STRATEGI-KA Minimumkan kelemahan dan elakan ancaman |
MATLAMAT STRATEGIK 1
Meningkatkan peratus pelajar cemerlang fizik .( Jumlah A )
OBJEKTIF
1. Peratus pelajar cemerlang fizik meningkat ke 15 %
| PELAN TINDAKAN | TARIKH LAKSANA | TINDAKAN | PETUNJUK PRESTASI UTAMA (KPI) |
STRATEGI 1 Meningkatkan peratus pelajar yang mendapat cemerlang A. | A.Membentuk kumpulan elit B. Bengkel kumpulan elit C. Mentor D.pengiktirafan | Jan Jan Jan Ogos | Guru Fizik Guru Fizik Guru Fizik Sijil penghargaan | Pelajar yang disasarkan menjadi ahli. Setiap minggu diadakan bengkel I mentor mengetuai 5 mentee. Mentor mesti dapat sijil. |
STRATEGI 3 Menyediakan dokumen headcount | A. Program head count B. buku pengurusan prestasi fizik | | | |
STRATEGI 4 Meningkatkan masa belajar | A. Kelas malam | | | |
STRATEGI 5 Meningkatkan kualiti pembelajaran. | A. Masteri dan koperatif. B. Belajar dalam kumpulan. | | | |
MATLAMAT STRATEGIK 2
Mengurangkan peratus pelajar pada tahap lulus 7D dan 8E.
OBJEKTIF
1. Mengurangkan peratus pelajar yang lulus pada tahap 7D dab 8E ke tahap 10 %
| PELAN TINDAKAN | TARIKH LAKSANA | TINDAKAN | PETUNJUK PRESTASI UTAMA (KPI) |
STRATEGI 1 Memberi bimbingan tambahan | A. program mentor-mentee B. program klinik fizik C. program soal jawab dengan rakan. | | | |
STRATEGI 2 Membina model pembelajaran | A. Program bina model dan terangkan. B. Program menulis rumus dan penyelesaian. | | | |
STRATEGI 3 Menggunakan bahan belajar dengan berkesan | A. B. C. | | | |
STRATEGI 4 | A. B. C. | | | |
STRATEGI 5 | A. B. C | | | |
MATLAMAT STRATEGIK 3
Meningkatkan kualiti dan kuantiti bahan pengajaran dan pembelajaran.
OBJEKTIF
1. Murid murid mennggunakan bahan latihan yang mencukupi.
2. Murid menggunakan bahan yang berkualiti.
3. Murid-murid melakukan aktiviti belajar yang mencukupi.
| PELAN TINDAKAN | TARIKH LAKSANA | TINDAKAN | PETUNJUK PRESTASI UTAMA (KPI) |
STRATEGI 1 Menwujudkan AJK bahan pengajaran. | A. Melantik AJK bahan. | Jan | Guru Fizik | AJK pastikan bahan berkualiti dan lengkap. |
STRATEGI 2 Menyediakan bahan pengajaran dan pembelajaran. | Menyediakan bahan : A. buku nota B. b. Kaedah belajar C. b. Latihan topikal D. b. Soalan tahun lepas | Jan | Guru Fizik | Setiap pelajar memiliki buku tersebut |
STRATEGI 3 Memastikan penggunaan bahan berkesan. | Menyelia dan menanda buku yang dilakukan oleh pelajar | Mac Julai | Guru Fizik | Pastikan semua nota dan buku latihan disemak. |
MATLAMAT STRATEGIK 4
Meningkatkan kemahiran asas matematik.
OBJEKTIF
1. Meningkatkan kemahiran murid dalam kemahiran algebra.
2. Meningkatkan kemahiran murid dalam kemahiran operasi matematik dalam bentuk piawai.
3. Meningkatkan kemahiran murid dalam trigonometri.
4. Meningkatkan kemahiran murid dalam menukar unit.
| PELAN TINDAKAN | TARIKH LAKSANA | TINDAKAN | PETUNJUK PRESTASI UTAMA (KPI) |
STRATEGI 1 Membina modul kemahiran matematik | A. Kenal pasti murid bermasalah. B. Murid menggunakan modul kemahiran matematik semasa cuti penggal 1 dan 2 C. bengkel menyelesaikan masalah matematik. | Jan | GF dan AJK | Setiap pelajar dapat menyelesaikan masalah berangka yang melibatkan kemahiran matematik. |
MATLAMAT STRATEGIK 5
Meningkatkan tahap inovasi dan kreativiti guru.
OBJEKTIF
| PELAN TINDAKAN | TARIKH LAKSANA | TINDAKAN | PETUNJUK PRESTASI UTAMA (KPI) |
STRATEGI 1 MENCIPTA ALATAN BBM | A. RESO-METER B. RESO-METER EQ C. LOOK-PLAY-DRAW-EXPLAIN D. MENCARI VELOCITY GUNA V=FN | 2008 2008 2008 2009 | GC FIZIK | SETIAP TAHUN PERLU CIPTA SATU ATAU LEBIH ALATAN BBM |
STRATEGI 2 MELAKUKAN KAJIAN TINDAKAN | A. MENYELESAIKAN MASALAH BERANGKA. B. MENYELESAIAKN MASALAH PENGGUNAAN UNIT C. MENYELESAIKAN MASALAH MENULIS NOTA BERKESAN | 2008 2009 2008 | GC FIZIK | SETIAP TAHUN MESTI MENYIAPKAN SATU KAJIAN TINDAKAN. |
STRATEGI 3 MEYIAPKAN PERANCANGAN STRATEGIK KECEMERLANGAN FIZIK | A. PERANCANGAN STRATEGIK FIZIK | 2009 | GC FIZIK | |
STRATEGI 4 MODUL PENULISAN NOTA | A. B. C. | | GC FIZIK | |
STRATEGI 5 MODUL TOOLS OF LEARNING FIZIK | A. B. C | | GC FIZIK | |
MATLAMAT STARTEGIK 6
Meningkatkan tahap penyertaan murid dalam program Ko- Akademik.
OBJEKTIF
1. Meningkatkan penyertaan pelajar dalam aktiviti KoAkademik Fizik
2. Menjadi Johan dalam pertandingan aktiviti KoAkademik Fizk diperingkat negeri dan Juga kebangsaan.
3. Memberi peluang murid mempelajari fizik secara kontektual.
4. Meningkatkan minat murid untuk mempelajari fizik
| PELAN TINDAKAN | TARIKH LAKSANA | TINDAKAN | PETUNJUK PRESTASI UTAMA (KPI) |
STRATEGI 1 MENYEDIAKAN PELUANG KEPADA PELAJAR MELAKUKAN AKTIVITI KO-KURIKULUM FIZIK | MENUBUHKAN PERSATUAN FIZIK DAN MERANCANG AKTIVITI FIZIK SERTA MEMBERI PENGIKTIRAFAN KEPADA PELAJAR | 2010 | GC FIZIK | MENUBUHKAN PERSATUAN FIZIK UNTUK MEMBERI LALUAN KEPADA AKTIVITI FIZIK SECARA FORMAL |
STRATEGI 2 MERANCANG AKTIVITI MENYERONOKKAN | 1. PERTANDINGAN ROKET AIR 2. PERTANDINGAN COOKING WITH NATURE 3. PERTUNJUKKAN SAINS AQNJURAN PETROSAINS 4. PERTANDINGAN REKA CIPTA ROKET AIR DAN COOKING WITH NATURE 5. PERTANDINGAN ALAT BANTU MENGAJAR | 2010 | GC FIZIK | MEMASTIKAN MURID DAN GURU FIZIK MEMASUKI SETIAP PERTANDINGAN YANG DIANJURKAN MANA-MANA AGENSI. |
MATLAMAT STRATEGIK 7
Meningkatkan motivasi dan maklumat kerjaya mengenai fizik.
OBJEKTIF
1. Menigkatkan motivasi belajar dalam kalangan murid.
2. meningkatkan pengetahuan mengenai maklumat kerjaya dalam fizik.
3. Menghayati fenomena fizik dalam kehidupan seharian.
| PELAN TINDAKAN | TARIKH LAKSANA | TINDAKAN | PETUNJUK PRESTASI UTAMA (KPI) |
STRATEGI 1 Meningkatkan pengetahuan maklumat kerjaya fizik. | A. MENYEDIAKAN MAKLUMAT KERJAYA | | | |
STRATEGI 2 Maningkatkan motivasi belajar | A. CERAMAH MOTIVASI OLEH UNIT KAUNSELING | | | |
STRATEGI 3 Mengaitkan fenomena harian dengan prinsip fizik | A. LAWATAN KEKILANG ATAU PUSAT SAINS | | | |
Jika kita ingin laksanakan pelan tektikal maka bermulalah plan operasi: panduan melaksanakan plan operasi dan format kertas kerja seperti contoh dibawah.
Operasi plan operasi
Nama Projek : Program Kita Sekata Sejiwa antara Pihak sekolah, ibu bapa dan masyarakat setempat | ||||
LANGKAH | PROSES KERJA | T/JAWAB | KPI | Sasaran Prestasi |
1 | Mesyuarat staf dan AJK PIBG 1.1 Ucapan GB 1.2 Bentang kertas konsep 1.3 Lantik AJK 1.4 Agih tugas 1.5 Tetap tarikh 1.6 Bincang kos 1.7 Jemputan 1.8 Hal-hal lain | GB GPK HEM YDP PIBG | Bilangan hari | 1 hari |
2 | • Jemputan kepada ibu bapa dan guru • Kaunselor Profesional • PPD ( Perasmian) • AJK | Setiausaha | Bilangan hari | 7 hari |
3 | Publisiti | JK publisiti | Bilangan hari | 7 hari |
4 | Aturcara majlis | urusetia | Bilangan hari | 1 hari |
Format pelan operasi
• 1. Nama Program
• 2. Rasional
• 3. Objektif Program
• 4. Tarikh dan Tempoh Pelaksanaan
• 5. Jawatankuasa pelaksana dan senarai tugas
• 6. Kos Pelaksanaan
• 7. Jadual Tindakan (senarai proses kerja termasuk carta aliran kerja) & tindakan kontingensi
• 8. Penilaian Program
• 9. Tindakan Susulan
• 10. Lampiran Berkenaan
PENUTUP
Dengan wujudnya perancangan strategik, maka jelaslah hala tuju guru cemerlang fizik ingin membawa kecemerlangan kepada pelajar-pelajarnya melalui pelbagai strategi. Dengan adanya pemikiran reflektif maka proses penambahbaikan akan dapat dilakukan dengan lebih sistematik.

good teacher and still going forward
ReplyDelete