Saturday, 30 June 2012

Perancangan Strategik Kecemerlangan Fizik

 LATAR BELAKANG

ORGANISASI KECEMERLANGAN FIZIK


VISI

SMK MACHANG PUSAT KECEMERLANGAN FIZIK 2015

MISI

Berusaha menyediakan perkhidmatan pengajaran dan pembelajaran
yang berkualiti ke arah menghasilkan pelajar cemerlang secara holistik

OBJEKTIF

1. Meningkat pencapaian kelulusan umum SPM  100%
2. Meningkatkan pencapaian kecemerlangan (A-C)  80 %
3. Meningkatkan pencapaian kecemerlangan  A 10%
3. Meningkatkan ketrampilan murid dalam bidang koakademik.
4. Meningkatkan kemahiran murid dalam bidang ICT.
5. Meningkatkan kemahiran komunikasi dalam kalangan murid.
6. Meningkatkan disiplin murid dalam semua aspek kehidupan.
7. Meningkatkan semangat cintakan negara.


PIAGAM PELANGGAN

1. Menyediakan pengajaran dan pembelajaran berkualiti
2. Menyediakan pengalaman belajar yang berkualiti
3. menyediakan persekitaran yang menarik untuk belajar.
4. Menyediakan pengalaman aktiviti Ko Akademik yang berkualiti
5. Menyediakan satu sistem komunikasi yang berkesan.

MOTO

Fizik Cemerlang Kehidupan Gemilan

PELUNJURAN TARGET
PELUNJURAN TARGET MATAPELAJARAN SPM 2010-2015

Jadual pelunjuran pencapaian dan target untuk mata pelajaran Fizik 2009-2015

GRED
2009

2010

2011

2012

2013

2014

2015


BIL
PER
BIL
PER
BIL
PER
BIL
PER
BIL
PER
BIL
PER
BIL
PER
1A
2
1.7
2
2
2
2

2

3

3

3
2A
6
4.6
6
6
9
8

7

7

8

9
3B
13
10.0
9
10
10
9

12

13

14

15
4B
16
12.5
10
11
14
14

15

17

17

18
5C
29
23.8
17
20
24
26

27

27

28

30
6C
25
20.0
16
18
17
15

13

11

10

8
7D
32
25.4
20
24
19
23

21

19

17

15
8E
6
4.5
5
4
3
3

3

3

3

3
9F
0
0
0
0
0









JMURID
129

85

95

95

95

95

95

JLULUS














JGAGAL














% EXCELL

6

7

8

9

10

11

12
% CREDIT

70

72

74

76

78

80

82
% LULUS AM

100

100

100

100

100

100

100
GPS
2010
2009
2008
2007
2006


5.56
5.60
5.59
5.64

















ISU-ISU STRATEGIK:

1.    Peratus pelajar cemerlang dalam fizik masih rendah. (peratus A)
2.    Peratus pelajar  ditahap lulus masih besar.(peratus 7 dan 8 )
3.    Bahan pembelajaran murid tidak mencukupi.
4.    Peratus pelajar yang terlibat dengan aktiviti KoAkademik masih rendah.
5.    Peratus murid yang  lemah  kemahiran asas matematik adalah tinggi.
6.    Pelajar sukar faham konsep fizik.
7.    Murid mudah lupa fakta fizik yang  telah dipelajari.
8.    Terdapat murid yang tidak bermotivasi .
8. Terdapat murid yang  tidak hadir ke sekolah.
10. Pelajar tidak jelas cita-cita dalam jurusan sains.

SENARAI MATLAMAT STRATEGI BERASASKAN  ISU STRATEGIK

MATLAMAT STRATEGIK 1
Meningkatkan peratus pelajar cemerlang 1A dan 2A.

MATLAMAT STRATEGIK 2
Mengurangkan peratus pelajar yang lulus tahap 7D dan 8P.

MATLAMAT STRATEGIK 3
Meningkatkan kualiti bahan pengajaran dan pembelajaran.

MATLAMAT STRATEGIK 4
Meningkatkan kemahiran asas matematik.

MATLAMAT STRATEGIK 5
Meningkatkan tahap inovasi , kreativiti  dan kajian tindakan.


MATLAMAT STARTEGIK 6
Meningkatkan tahap penyertaan murid dalam program Koakademik.

MATLAMAT STRATEGIK 7
Meningkatkan motivasi  dan kaedah belajar fizik.


MATLAMAT STRATEGIK 8
Meningkatkan pengetahuan murid mengenai kerjaya dalam Fizik












KAJIAN SWOT
Analisis  SWOT

Kekuatan

a.                   Terdapat seorang Guru Cemerlang Fizik dan seorang guru Fizik berdidikasi.
b.                  90 % Pelajar – pelajar mampu membeli buku-buku rujukan.
c.                   95 % Pelajar mengamalkan  tahap disiplin yang memuaskan.
d.                  Budaya kawalan peraturan sekolah amat berkesan.
e.                   Pihak pengurusan begitu mementingkan pencapaian cemerlang akademik.

Kelemahan
a.                               10 % Pelajar dari pedalaman  mempunyai motivasi rendah  untuk berjaya dalam pelajaran.
b.                              50% Pelajar tidak tahu cara belajar yang berkesan.
c.                               50% Pelajar sentiasa mengharapkan guru untuk belajar
d.                              40% Pelajar tidak tahu mencari sumber pembelajaran.
e.                               50% Pelajar tidak jelas mengenai kerjaya.


Peluang

a.                               50% Ibu bapa perihatin terhadap kejayaan anak-mereka
b.                              Terdapat balai polis untuk mengawal selia disiplin pelajar
c.                               Kedudukan sekolah  1 km dari Bandar Machang.
d.                              Terdapat kedai buku di Bandar Machang.

Ancaman
a.                               Terdapat remaja yang telah tersesat jalan yang telah menghisap rokok dan ganja di kampung.
b.                              Terdapat  pelajar luar yang berlumba motorsikal yang berisiko tinggi.
c.                               Terdapat masyarakat luar yang menjual pil-pil khayal.














KAEDAH  MENCIPTA STRATEGI MENGGUKAN ANALISIS SWOT





            SWOT
KEKUATAN








KELEMAHAN
PELUANG





                          
STRATEGI-KP

Gunakan kekuatan
Untuk menggunakan peluang
STRATEGI-KP

Gunakan peluang untuk mengatasi kelemahan
ANCAMAN







STRATEGI-KA

Menggunakan kekuatan untuk mengatasi ancaman.
STRATEGI-KA

Minimumkan kelemahan dan elakan ancaman











MATLAMAT STRATEGIK 1
Meningkatkan peratus pelajar cemerlang fizik  .( Jumlah A )

OBJEKTIF
1.                Peratus pelajar cemerlang fizik meningkat ke 15 %



PELAN TINDAKAN
TARIKH
LAKSANA
TINDAKAN
PETUNJUK
PRESTASI UTAMA
(KPI)
STRATEGI 1

Meningkatkan peratus pelajar yang mendapat cemerlang A.
A.Membentuk kumpulan elit


B. Bengkel kumpulan elit


C. Mentor



D.pengiktirafan

Jan



Jan



Jan



Ogos
Guru Fizik



Guru Fizik



Guru Fizik



Sijil penghargaan
Pelajar yang disasarkan menjadi ahli.

Setiap minggu diadakan bengkel
I mentor mengetuai 5 mentee.

Mentor mesti dapat sijil.
STRATEGI 3
Menyediakan dokumen headcount
A. Program head count
B. buku pengurusan prestasi fizik



STRATEGI 4
Meningkatkan masa belajar
A. Kelas malam




STRATEGI 5
Meningkatkan kualiti pembelajaran.

A. Masteri dan koperatif.
B. Belajar dalam kumpulan.






MATLAMAT STRATEGIK 2
Mengurangkan peratus  pelajar pada tahap lulus 7D dan 8E.

OBJEKTIF

1. Mengurangkan peratus pelajar yang lulus pada tahap 7D dab 8E ke tahap 10 %




PELAN TINDAKAN
TARIKH
LAKSANA
TINDAKAN
PETUNJUK
PRESTASI UTAMA
(KPI)
STRATEGI 1

Memberi bimbingan tambahan
A. program mentor-mentee


B. program klinik fizik


C. program soal jawab dengan rakan.




STRATEGI 2

Membina model pembelajaran








A. Program bina model dan terangkan.


B. Program menulis rumus dan penyelesaian.





STRATEGI 3

Menggunakan bahan belajar dengan berkesan





A.


B.


C.






STRATEGI 4
A.


B.


C.




STRATEGI 5
A.


B.

C


















MATLAMAT STRATEGIK 3
Meningkatkan kualiti dan kuantiti  bahan pengajaran dan pembelajaran.

OBJEKTIF
1.    Murid murid mennggunakan bahan latihan yang mencukupi.
2.    Murid menggunakan bahan yang berkualiti.
3.    Murid-murid melakukan aktiviti belajar yang mencukupi.





                      



PELAN TINDAKAN
TARIKH
LAKSANA
TINDAKAN
PETUNJUK
PRESTASI UTAMA
(KPI)
STRATEGI 1

Menwujudkan AJK bahan pengajaran.
A. Melantik AJK bahan.



Jan
Guru Fizik
AJK pastikan bahan berkualiti dan lengkap.
STRATEGI 2

Menyediakan bahan pengajaran dan pembelajaran.
Menyediakan bahan :
A. buku nota
B. b. Kaedah belajar
C. b. Latihan topikal
D. b. Soalan tahun lepas

Jan
Guru Fizik
Setiap pelajar memiliki buku tersebut
STRATEGI 3
Memastikan penggunaan bahan berkesan.
Menyelia dan menanda buku yang dilakukan oleh pelajar

Mac

Julai
Guru Fizik
Pastikan semua nota dan buku latihan disemak.


MATLAMAT STRATEGIK 4
Meningkatkan kemahiran asas matematik.

OBJEKTIF

1.    Meningkatkan kemahiran murid dalam kemahiran algebra.
2.    Meningkatkan kemahiran murid dalam kemahiran operasi matematik dalam bentuk piawai.
3.    Meningkatkan kemahiran murid dalam trigonometri.
4.    Meningkatkan kemahiran murid dalam menukar unit.

                      



PELAN TINDAKAN
TARIKH
LAKSANA
TINDAKAN
PETUNJUK
PRESTASI UTAMA
(KPI)
STRATEGI 1
Membina modul kemahiran matematik


A. Kenal pasti murid bermasalah.


B. Murid menggunakan modul kemahiran matematik semasa cuti penggal 1 dan 2

C. bengkel menyelesaikan masalah matematik.

Jan
GF dan AJK
Setiap pelajar dapat menyelesaikan masalah berangka yang melibatkan kemahiran matematik.



MATLAMAT STRATEGIK 5
Meningkatkan tahap inovasi dan kreativiti guru.

OBJEKTIF

                      



PELAN TINDAKAN
TARIKH
LAKSANA
TINDAKAN
PETUNJUK
PRESTASI UTAMA
(KPI)
STRATEGI 1
MENCIPTA ALATAN BBM
A. RESO-METER


B. RESO-METER EQ


C. LOOK-PLAY-DRAW-EXPLAIN

D. MENCARI VELOCITY GUNA V=FN

2008



2008



2008





2009
GC FIZIK
SETIAP TAHUN PERLU CIPTA SATU ATAU LEBIH ALATAN BBM
STRATEGI 2

MELAKUKAN KAJIAN TINDAKAN
A. MENYELESAIKAN MASALAH BERANGKA.


B.
MENYELESAIAKN MASALAH PENGGUNAAN UNIT



C.
MENYELESAIKAN MASALAH MENULIS NOTA BERKESAN


2008





2009







2008
GC FIZIK
SETIAP TAHUN MESTI MENYIAPKAN SATU KAJIAN TINDAKAN.
STRATEGI 3
MEYIAPKAN PERANCANGAN STRATEGIK KECEMERLANGAN FIZIK
A. PERANCANGAN STRATEGIK FIZIK






2009
GC FIZIK

STRATEGI 4

MODUL PENULISAN NOTA
A.


B.


C.


GC FIZIK

STRATEGI 5

MODUL TOOLS OF
LEARNING
FIZIK
A.


B.

C

GC FIZIK


MATLAMAT STARTEGIK 6
Meningkatkan tahap penyertaan murid dalam program Ko- Akademik.

OBJEKTIF

1.    Meningkatkan penyertaan pelajar dalam aktiviti KoAkademik Fizik
2.    Menjadi Johan dalam pertandingan aktiviti KoAkademik Fizk diperingkat negeri dan Juga kebangsaan.
3.    Memberi peluang murid mempelajari fizik secara kontektual.
4.    Meningkatkan minat murid untuk mempelajari fizik

                      



PELAN TINDAKAN
TARIKH
LAKSANA
TINDAKAN
PETUNJUK
PRESTASI UTAMA
(KPI)
STRATEGI 1
MENYEDIAKAN PELUANG KEPADA PELAJAR MELAKUKAN AKTIVITI KO-KURIKULUM
FIZIK
MENUBUHKAN PERSATUAN FIZIK DAN MERANCANG AKTIVITI FIZIK SERTA MEMBERI PENGIKTIRAFAN KEPADA PELAJAR

2010
GC FIZIK
MENUBUHKAN PERSATUAN FIZIK UNTUK MEMBERI LALUAN KEPADA AKTIVITI FIZIK SECARA FORMAL
STRATEGI 2
MERANCANG AKTIVITI MENYERONOKKAN

1. PERTANDINGAN
ROKET AIR
2. PERTANDINGAN COOKING WITH NATURE
3. PERTUNJUKKAN SAINS AQNJURAN PETROSAINS
4.
PERTANDINGAN REKA CIPTA ROKET AIR DAN COOKING WITH NATURE
5.
PERTANDINGAN ALAT BANTU MENGAJAR

2010
GC FIZIK
MEMASTIKAN MURID DAN GURU FIZIK MEMASUKI SETIAP PERTANDINGAN YANG DIANJURKAN MANA-MANA AGENSI.

MATLAMAT STRATEGIK 7
Meningkatkan motivasi  dan maklumat kerjaya mengenai fizik.

OBJEKTIF
1.    Menigkatkan motivasi belajar dalam kalangan murid.
2.    meningkatkan pengetahuan mengenai maklumat kerjaya dalam fizik.
3.    Menghayati  fenomena fizik dalam kehidupan seharian.

                      



PELAN TINDAKAN
TARIKH
LAKSANA
TINDAKAN
PETUNJUK
PRESTASI UTAMA
(KPI)
STRATEGI 1

Meningkatkan pengetahuan maklumat kerjaya fizik.
A.
MENYEDIAKAN MAKLUMAT KERJAYA





STRATEGI 2

Maningkatkan motivasi belajar
A.
CERAMAH MOTIVASI OLEH UNIT KAUNSELING



STRATEGI 3

Mengaitkan fenomena harian dengan prinsip fizik

A.
LAWATAN KEKILANG ATAU PUSAT SAINS













Jika kita ingin laksanakan pelan tektikal maka bermulalah plan operasi: panduan melaksanakan plan operasi dan format kertas kerja seperti contoh dibawah.

Operasi plan operasi

Nama Projek : Program Kita Sekata Sejiwa antara
Pihak sekolah, ibu bapa dan masyarakat setempat
LANGKAH
PROSES KERJA
T/JAWAB
KPI
Sasaran Prestasi
1
Mesyuarat staf dan AJK PIBG
1.1 Ucapan GB
1.2 Bentang kertas konsep
1.3 Lantik AJK
1.4 Agih tugas
1.5 Tetap tarikh
1.6 Bincang kos
1.7 Jemputan
1.8 Hal-hal lain
GB
GPK HEM
YDP PIBG
Bilangan hari
1 hari
2
Surat mesyuarat
           Jemputan kepada ibu bapa dan
    guru
           Kaunselor Profesional
           PPD ( Perasmian)
           AJK
Setiausaha
Bilangan hari
7 hari
3
Publisiti
JK publisiti
Bilangan hari
7 hari
4
Aturcara majlis
urusetia
Bilangan hari
1 hari





Format pelan operasi

          1. Nama Program
          2. Rasional
          3. Objektif Program
          4. Tarikh dan Tempoh Pelaksanaan
          5. Jawatankuasa pelaksana dan senarai tugas
          6. Kos Pelaksanaan
          7. Jadual Tindakan (senarai proses kerja termasuk carta aliran kerja) & tindakan kontingensi
          8. Penilaian Program
          9. Tindakan Susulan
          10. Lampiran Berkenaan







PENUTUP

Dengan wujudnya perancangan strategik, maka jelaslah hala tuju guru cemerlang fizik ingin membawa kecemerlangan kepada pelajar-pelajarnya melalui pelbagai strategi. Dengan adanya pemikiran reflektif maka proses penambahbaikan akan dapat dilakukan dengan lebih sistematik.






Terima Kasih Sebab Sudah Baca Entri Ini Like Dan Komen

1 comment: